الثلاثاء، 15 أبريل 2008

كشوف فى بحر الهوى




بحر الهوى مسجور
ومركبى الحيران مش قد أمواجه
و الشوق كمان هاجه
و انا ذنبى فى الترحال
و حبيبى محتاجه
"بسيدون" شيطان مرعب
توهتى فصوص تاجه
***
كان نفسي أفهم ايه المصير بيكون
كان نفسي مره أكون
غير كونى متحير
يا قمر الليل المنير
انت عارف ان نورك مش بصير
تبقى محتاج العيون
طب و ليه الكبر واصل للجنون؟؟

***
لما الجِمال سمعت حاديها انطلقت
و سابونى بين القطر ... و طيارة مش ليا
وغربه ملفوفه فى الشكل كهديه
وهى صكوك موتى
ما الرك على النيه
*****
بتغنى و بترقص
فى كبريهات و فيديو كليب
ميته و بتحب!
سالومى وانا يحي
لو أموت تحيا
و لو أحيا تموت ....
و العشق بالنبوت ...
وحنانى سلع راكده
ورمونى ليه فى الجُب
علشان نفسي اشب؟
ولا عشان صوتى
دفى قلوب بارده؟
*****
انا مش فارد لجناحي خلاص
قصوه الناس
و سابونى لا انا زاحف ولا طاير
و لاقادر ع الموت
ولا حاير
عارف تلافيف السكه و شايف من بعد السور
لكن عاجز على خوض الرحله
و أشواقى حضور
دا جحيم فى الدنيا .. و لاّ دا لهيب النور؟
من بره نعيم
من جوه عذاب لكن ساتر
و الغيب مستور
****
هى كده لما تتعرى فى عنيك
و لما تلمسها بإديك
و لما بيدوقها لسانك
ما تلاقيش و لا أى شئ!
وهم زي كبوس عويل
و حضنها لو كان طويل
زي ضل ما تعرفوش
يبقى ليه محتاج دليل؟
*****
هنا
فى زحمه الاصحاب
و ف عز النهار
قلبى كان موحوش وحيد
كان بيتهجى فى أسمك
كان بيسترجع ملامحك
وشك الحلو العنيد
كنت حاسس رغم بعدك
انى برضه مش بعيد
وكل شئ من غير وجودك
فاقد الاحساس بليد
هو ليه الفرح بعدك مش سعيد؟
هنا
****
مش بس الوقت بيخلع كل ملامحه و يقعد مجهول
انا زيه مش بإرادتى
دا مصير ...
هاتقولى عليا بحب الكدب و بانسج من تخريفى حكايه
طيب لو قلت ما اعرف عن سر سكوت البحر
و عن رحلة قلبى على متن حصان طيار
لو شفتى لوحه راسمها بحبر حياتى
لجيوش الشر
و طيور الخير ....
هاتقولى خيال مجنون
طب لو بس عرفتى ان اللوحه حقيقه
و ان السلطان الساحر .. مسحور
ما يفرقش ما بين الضلمه الغضبانه
و الضلمة الى تحب النور
يوه ...
مش ذنبى ان القدرة فى عينك ما بتعرفش غير الشوف المعتاد
و انا عينى بتخطى غيطان البور
حبيت أوصفلك جايز يجي فى يوم وتشوفى
ما تترعبيش
****
معرفش م الحقايق ...إلا وجوده هو
شعاع حنان واصلنى
من جوه جوه جوه
وما شوفشى فى المرايا
إلا ملامحه هو
و الريح لو كان مواتى
ولو كان الجو نوه
ما باشوفش إلا هو
و القلب لو يغنى
للدنيا أحلى غنوه
ما اسمعش فى الحقيقه
ولا غيره إلا هو
الكل خيال خياله
هو العَاِلم بحالى
و انا العَالمََ بحاله
زي ما ما قالى هو:


( وما رميت إذ رميت ولكن الله رمي)


























ليست هناك تعليقات: