الأربعاء، 16 أبريل 2008

حكاية ... على قلبى

( الأوله)
يا ألف حكايه
مكتوبه على قلبى
و ألف بدايه مرسومه على دربى
أنا شاعر.....
.باقول الكلمه
واتعذب
ونا صادق
بحرف الدم
مكتوبى
وحرف الحق محبوبى
وحرف الحق
ما يكدب
وانا عطشان
وكيف اشرب
و كل الخلق عطشانه
شواشى النخل فى العالى
و انا شايل
وحزن الخلق أحمالى
و نبت الحب فى قلبى
دا راس مالى
* * *
( التانية)
يا ألف حكايه مكتوبه
على قلبى
دا أنا الإنسان
و ان الباقى
فى درج الصدر نبضات
و انا فى الصمت أصوات
و انا القومه
تدب فى عرق اموات
وانا العاشق
تراب الرجل يا حبى
يا ألف حكاية مكتوبه على قلبى
مدى ايديك فى العتمه
دربى الخالى خداع
وانا اللى ضعت فى الزحمه
و انا اللى تهت فى عينيكى
امام القاضى والتهمه
أحابيكى
يا خضره العين والمهجه
يا حبسه فى صدرك البهجه
أنا الغرقان
فى بحر الشوق وتغريبه
وانا الممسوك فى تهريبه
باهرب ليكى أوراقى
وطلق رصاصه العسكر
عشقى
و نبض أشواقى
****
(فرغت الحدوته)
يا ألف حكايه مكتوبه على قلبى
سؤالى إيه أنا ذنبى؟
يا ألف بداية مرسومه على دربى
جعلت عروقى أوتار
عملت الريشه
من نار
وقعدت أعزف
وتارينى بلا ما ادرى أنا
بنزف
ولم يبقى
جوى عروقى إلا انت

ليست هناك تعليقات: