الأربعاء، 16 أبريل 2008

القمر يلعب ليلاتى فى التراب


صمتي أنا مش دروشه
وضحكتى مش فرفشه
ودموعي لا تعني إكتئاب
أنا اللى غاب وقت الشروق
واستخبى فى الحشا
الوهم زيي
وانا زيه أنا
زي السراب
أنا اللى نزلت القمر
يلعب ليلاتي فى التراب
و انا اللى غنيت فى السكوت
وانا اللى مديت الخطا
فوق بحر هايج مـ العذاب
و لحقت آخر مشمشه
طارحها يا شجر الشباب
انا اللى فكيت الطلاسم
فى العلن من غير خشا
صمتي أنا مش دروشه
وضحكتى مش فرفشه
ودموعي لا تعني إكتئاب
أنا اللي زينت المآذن بالنجوم
و علقت على صدري الهلال
و انا اللى زارع جوه كفي
جنينه بطرّح حلال
و عملت من ليل المحاق
صبحايه لونه منقرشه
صمتي أنا مش دروشه
وضحكتى مش فرفشه
ودموعي لا تعني إكتئاب
أنا إللى حررت اللسان
و جعلته مدفع بجنحات
وطلقته فى صدر إللى عامل نفسه حي
مع إنه مات
وانا إللى لّمّيت السكات
من سكات
و طرحته برايا الحدود
وانا إللى حاسس بإللى جي
ألف زلزال فى القدر
بس آه..
الوقت فات
وانا وحدي بتركع عشا
صمتي أنا مش دروشه
ولكنه صمت العاشقين
وضحكتي مش فرفشه
لكنه ضحك المشفقين
ودموعي لا تعني إكتئاب
لكنها تعني الصبابه للجمال

ليست هناك تعليقات: