الأربعاء، 16 أبريل 2008

فتافيت العشق و الاحتمال

















يا حبيبتى لاقينى
نفسي تضمينى
البرد هالكنى
و البعد سابينى

يا حبيبتى مش قادر ..
أزاى أكون طاير
وجناحى ناسينى
وانت السما فيكي
هاجره عناونيى




****************




حطيت الأمس فى جيبى ...
وطلقت لبكره براح
كان أملى أعيش وارتاح
سرقونى فى لحظة وجد
وانا عاشق أصلى بجد
لا لقيت الامس معايا
و لا بكره طلعله صباح
****
قابلته زي ما سيبته
وقابلنى لقانى باشيب
طبطب على كتفى وقالى:
قمحك مش راضي يطـيب
ولا عمرك كنت فى أهلك
و لا عمرك كنت غريب
واقف تايه فى البين
لا بتاخد ولا بتجيب ..
فجأة بدأ الرحلة
يبعد
وانا إيدى تسيب
صرخت بنادي عليه :
يا أملى انا بيك مستنى
يا أملى ليه بتخيب ؟





****************

كل شئ
يمكن هنا
أو مش هنا
يمكن هناك
يمكن فى أبعد ركن فارغ فى السما
يمكن فى زواية فى قلبنا ..
يمكن توهم ...
يمكن سراب ..
يمكن مجرد كلتمين جوه كتاب
يمكن فى قيمة التراب
يمكن يكون أغلى الكنوز
يمكن يجوز
يمكن
انا ..
يمكن عيونها الطيبين
يمكن فى منحور على الطريق
يمكن جنين
يمكن
فى وردة
أو فى شوكها
يمكن عبير
يمكن فى جيفه
لكلب أجرب
يمكن ف نجماية مغرورة الضيا
يمكن سواد بيمص نور لسه وليد
يمكن قدر
يمكن نصيب
يمكن كوميديا
يمكن مآسي لابسه توب من الحداد
يمكن تلاقى نهد بخنجره
يمكن
شباب
يمكن عجوز
يمكن قديم
يمكن جديد
يمكن موسيقى
يمكن ضجيج
يمكن ..
يمكن يجوز
بس الى متأكد منه قوى ...
مش مرهون فى بنك الاحتمال
"نبض قلبى لما شافك"


ليست هناك تعليقات: